Links sproetennek Arie Roos. Rechts de zuinige Jan Prins. De tekening komt uit Een meesterstunt in Mexico en is van de hand van Frans Mettes. |
«Zou die ouwe lul dat nog kunnen?, dacht iedereen. Nou, enkele maanden later had ik twee nieuwe Bob Evers-boeken klaar.» |
Waterman in zijn schrijvershol. Bemerk links de recent aangebouwde wastafel waarin de auteur bij voorkeur zijn blaas ledigt. |
«Ze hebben van mijn beweerd dat ik teveel wist. Hahaha! Ik, de man van De Gil! Heel de oorlog ben ik blijven publiceren en toch werd ik vrijgelaten. Doe mij dàt maar eens na!» |
[1] | Van Wilfried Hendrickx (fotos Herman Selleslags), in Humo, 25 oktober 1979. |
[2] | Echte titel: Toen ik een nieuw leven ging beginnen en andere waargebeurde verhalen uit de jaren vijftig, Loeb & Van der Velden, Amsterdam en Alexander Jonckx, Antwerpen (1979). |
[3] | Dat was Drie jongens en een caravan (Jeugdkampioen, 1949). Maar in 1943 en 1944 was De avonturen van drie jongens in de Stille Zuidzee al als feuilleton verschenen in het foute blad Jeugd! |
[4] | Zwarte Tulp, aldus tenminste de beschuldiging van Nico Polak (Vrij Nederland, 16 september 1975) aan het adres van Willem, niet Zwarte Turk! |
[5] | Eelke de Jong: Willem W. Waterman en het morele verval, in Haagse Post, 11 november 1978. |
[6] | 1941! |
[7] | De volledige titel luidt correct: The House of Pain. The Strange World of Monique Von Cleef, The Queen of Humiliation. An Autobiography And A Message To All Human Slaves. By Monique Von Cleef with William Waterman. |
[8] | Oorspronkelijk echter uit òf Heerlen òf Kerkrade, cf. The House of Pain, p. 19. |