Dortmund, Hansastraße 3: Museum für Kunst und Kulturgeschichte: Nog een toelichting bij de tentoonstelling: De vrouw als femme fatale: Als reactie op de emancipatiebeweging van de negentiende eeuw genoten streotiepe afbeeldingen vance ongezonde vrouw, de femma fatale, een grote populariteit in de kunst. De vrouw werd tot verleidelijk gevaar voor de man verklaard. Populaire motieven waren vrouwen uit de antieke mythologie en het Oude Testament, zoals Medusa methet slangenhoofd of Judith met het hoofd van Holofernes. De manier waarop vrouwen geportretteerd worden, onthult hun vermeende wapens: hun vrijheid, hun fysieke aantrekklijke en hun seksualiteit. De vrouw werd gestileerd als object van verlangen en een angstaanjagend onderwerp. Schneider nam het femme fatale-type over door nieuwe voorstellingen van de zogenaamd mooie, onheilbrengende vrouw te bedenken of bekende motieven te vervreemden. Veel van zijn vrouwenfiguren zijn ambivalent en kunnen alleen op het eerste gezicht als vrouwelijk beschouwd worden. © foto 2023 |