Dortmund, Hansastraße 3:
    Museum für Kunst und Kulturgeschichte:
    Toelichting bij de tentoonstelling:
    Jonge man en androgyn
    De jongeman was rond 1900 een symbool van vernieuwing voor de levenshervormingsbeweging. Het verlangen naar een leven dicht bij de natuur was een reactie op de industrialisatie en sociale veranderingen; afbeeldingen van ongeklede jongens in de natuur werden een uitdrukkingswijze van ideeën voor levenshervorming.
    Schneider koppelde levenshervormingen aan de antieke jeugdcultuur om zijn onthullende afbeeldingen en zijn erotische interesse in jonge mannen te legitimeren. Volgens ideeën uit de Oudheid waren jongens kneedbaar qua karakter en lichaam, en daarom was de jonge atleet een symbool van zijn ideaal van de nieuwe mens.
    Maakbaarheid, fijngevoeligheid en afhankelijkheid kenmerkten ook de androgyne mens: in de Oudheid verwees de term naar een persoon die twee geslachten in zich verenigde. Rond 1900 was het androgyne een ideaal van de oorspronkelijke menselijke toestand. Androgynie kenmerkt veel van Schneiders beelden van jonge mannen, evenals figuren die niet aan welk geslacht dan ook toegewezen kunnen worden.

    © foto 2023


Google
www op deze website